W nawiązaniu to ostatniego raportu comScore sprzedaż online, w porównaniu z ubiegłym rokiem, rośnie. Obowiązkiem przedsiębiorców jest więc jak najlepsze wykorzystanie tego trendu i odparcie konkurencji. Jedną z obowiązkowych aktywności handlowców jest stworzenie prawidłowej strategii działań w social media.

Dotychczas wiele spółek popełniało te same błędy podczas synchronizacji aktywności social media i e-commerce. Jedną z najbardziej powszechnych pomyłek jest przekonanie, że sama obecność na platformach Facebook i Twitter jest wystarczająca, aby przyciągnąć klientów. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, iż głównym powodem logowania się do portali społecznościowych jest chęć socjalizacji. Zakupy są motywem zdecydowanie drugorzędnym. Celem działań w social media jest więc wdrożenie zakupów w przestrzeń społecznych interakcji.

Pierwszym krokiem będzie na pewno optymalizacja strony pod kątem możliwości udostępniania strony w kanałach social media za pomocą przycisków. Umieść przyciski w strategicznych miejscach, aby klienci z łatwością mogli dzielić się spostrzeżeniami dotyczącymi produktu czy ich zakupem. W obszarze e-commerce, wielką rolę przykłada się do budowania zaufania, a komu ufamy bardziej niż naszym znajomym? Udostępnianie produktów w kanałach social media jest niezbitym dowodem na to, że Twoje produkty są warte uwagi, a co za tym idzie – ich posiadania.

Następnie, warto pamiętać o możliwości komentowania i recenzowania produktów przez klientów. Czasami sprzedawcy boją się, że może to zadziałać na niekorzyść sklepu (jeśli znajdą się wśród nich negatywne opinie). W rzeczywistości, źle postrzegany jest całkowity brak komentarzy, a okazjonalne słowa krytyki nie powinny wpłynąć na ogólne prosperowanie sklepu. Natomiast pozytywne komentarze wpływają na decyzje o kupnie, aż 90% respondentów badania MarketingLand.

Należy również rozważyć pytanie, czy lepiej zaistnieć we wszystkich kanałach social media czy wybrać kilka z nich. Zależy to w dużej mierze od strategii, jaką podejmie firma. Jednakże większość marek ogranicza ich ilość, na rzecz właściwego i skrupulatnego zarządzania mniejszą ich liczbą. Lepiej więc regularnie zarządzać małą ilością kanałów, niż zaniedbywać funkcjonowanie połowy z nich. Kluczem do sukcesu jest wybór odpowiednich platform, dopasowanych do naszej grupy docelowej np. jeśli twoje usługi wiążą się z B2B, wśród portali społecznościowych nie może zabraknąć LinkedIn.

Istnieje częsta tendencja do rozgraniczania działań w social media od aktywności marketingowych innego typu. Dla lepszego efektu warto zintegrować je z innymi formami np. email marketingiem. Warto też zachęcić swoich fanów do subskrypcji treści. Podczas gdy social media stało się codziennością dla większości użytkowników Internetu, warto poświęcić uwagę ich prawidłowemu funkcjonowaniu, aby wkrótce obrócić swoje działania w zysk.