Metoda „Quant” oferuje właścicielom e-biznesów nowe możliwości budowania zaufania i zmniejsza opór konsumenta podczas dokonywania zakupów. Na czym polega? The Quant Method (w skrócie TQM) jest behawioralną strategią marketingową, która wpływa w różny sposób na poszczególnych klientów na podstawie cech ich osobowości. Jest to więc strategia kreowania „chemii pomiędzy sprzedawcą a klientem”.

Przedsiębiorcy e-commerce mogą więc poznać typ osobowości swoich klientów i dopasować odpowiedni sposób komunikacji sprzedaży w celu zbudowania relacji pełnej zaufania i zaangażowania. Metoda „Quant” pomaga przedsiębiorcom stworzyć wieź z klientem i niejako komunikować się z nim w „tym samym języku”. TQM za pomocą kilku pytań pozwala zidentyfikować typ osobowości klienta, co pozwala zoptymalizować treść komunikatów dla każdej z grup docelowych.

Zgodnie z założeniami tej metody istnieją 4 główne typy osobowości klienta. Każda z tych grup myśli i przetwarza informacje podczas zakupów w inny sposób:

1. Myśliciele

Lubią fakty, zwracają uwagę na szczegóły oraz rzetelność informacji. Są bardzo zorganizowani, konserwatywni oraz ostrożni podczas zakupów. Rzadko podejmują pochopne decyzje, potrzebują czuć się w pełni przekonani, co do słuszności swych wyborów, a także wiarygodności i kompetencji prezentowanych przez firmę.

2. Mistrzowie umysłu

Charakteryzują się bardziej asertywnym podejściem do zakupów. Dokonują decyzji szybciej, są zorientowani na efekt końcowy. Wyróżnia ich przywiązanie do logiki oraz nastawienie zadaniowe. Zwracają uwagę na jakość i bezpieczeństwo produktu, a także realistycznie dobraną cenę. Aby przekonać ich do zakupu, szczególnie ważne jest zrobienie dobrego „pierwszego wrażenia”.

3. Olimpijczycy

Ten typ poszukuje głównie emocji i doznań. Klienci z tej grupy potrzebują ekspresyjnego, agresywnego przekazu. Z uwagi na to, że łatwo się nudzą należy utrzymać ich zaciekawienie i zainteresowanie, a ofertę odnieść bezpośrednio do nich samych. Zrezygnuj z łagodnych form sprzedaży, bądź wyrazisty.

4. Dyplomaci

Charakteryzują się przyjacielskim, empatycznym podejściem. Potrzebują dużo uwagi oraz poczucia bezpieczeństwa. Dzięki swoim wyborom chcą przyczynić się do dobra innych, są pomocni i pozytywni.

Metoda TQM jest szczególnie skuteczna, jeśli nawiązana została już długotrwała relacja z klientem. Pozwala na generowanie odpowiedniej treści w mailach czy na witrynie sklepu internetowego. Jest więc wspaniałym rozwiązaniem dla entuzjastów e-mail marketingu, czy segmentacji listy klientów, ze względu na łatwość tworzenia wysoce spersonalizowanych komunikatów. Z pewnością przyczyni się do zwiększenia wskaźnika konwersji.