E-mail marketing stanowi ponad 7% wszystkich transakcji e-commerce, co czyni go drugim najbardziej efektywnym kanałem marketingu e-commerce tuż za wyszukiwaniem (15,8%). Pomimo, iż sama usługa e-mail istnieje już ponad 21 lat, nigdy nie mieliśmy szansy, takiego spersonalizowania email marketingu, tak jak możliwe jest to dzisiaj. Jesteśmy w stanie pogrupować klientów wg różnych interesujących nas kryteriów i charakterystyk. Nie jest więc niespodzianką jak dobre efekty przynosi ta forma komunikacji z klientem.

Pierwszą najważniejszą kwestią jest dobór odpowiedniego oprogramowania. Nie ma jednoznacznej, złotej zasady, jeśli chodzi o jego wybór, ponieważ może być on podyktowany budżetem, wymaganiami sprzętowymi, czy po prostu osobistymi preferencjami. Istnieją jednak bardziej generalne zasady, które mogą wpływać na efektywność email marketingu w obszarze e-commerce.

1. Zachęcaj klientów do szczegółowego komentowania zakupionych produktów. Zwiększa to szanse, że następny użytkownik kupi je chętniej. Prośba o opinię powinna być wysyłana kilka dni po doręczeniu przesyłki w formie spersonalizowanego e-maila.

2. Korzystaj z testów A/B w celu optymalizacji współczynnika otwieralności(OP) i klikalności (CTR). Mówimy tu o tworzeniu bardzo wielu wariantów tematu lub zawartości w celu identyfikacji, który z nich ma największy współczynnik konwersji i zaangażowania użytkowników.

3. Zaprogramuj wysyłanie oferty produktów pozostawionych w koszyku. Czemu ktoś, kto raz zdecydował się na kupno produktu, nie miałby ponownie rozważyć swojej decyzji? Wskazane jest także uzyskanie informacji zwrotnej od klienta, dlaczego ostatecznie nie zapłacił za produkt.

4. Nagradzaj swoich najbardziej lojalnych klientów. Można ich też po prostu podzielić na kilka grup pod względem zaangażowania względem marki i produktu.

5. Ponownie uaktywnij klientów, których aktywność spadła lub zniknęła (tzw. “uśpionych klientów”). Scharakteryzuj poszczególne grupy klientów pod względem ich zainteresowania i nagradzaj ich za każdą interakcję.

6. Bądź świadomy sezonowości produktów, oraz obchodzonych świąt. Stwórz newsletter, w którym zawrzesz eventy mające miejsce przez cały rok kalendarzowy. Ustaw automatyczne przypomnienia o nadchodzących wydarzeniach, aby w porę przygotować kampanię.

5. Zaplanuj wielką kampanię z okazji urodzin i rocznicy ukazania się produktu na rynku. Wskaźniki przeprowadzonych transakcji po otrzymania spersonalizowanego e-maila informującego o jubileuszu, są nawet sześciokrotnie większe niż w przypadku standardowych wiadomości.

Wprowadzając w życie tych kilka prostych zasad, zdobędziesz zaufanie i lojalność klientów, a także zadbasz by poczuli się docenieni i pozytywnie nastawieni na następny zakup.