Marketerzy, pamiętajcie! „2015 to najlepszy czas dla e-commerce” – tak twierdzi Tom Caporaso, prezes Clarus Marketing Group Middletown z Connecticut. Ten ogromny sektor będzie się coraz bardziej powiększał, gdyż konsumenci, będą jeszcze chętniej dokonywać zakupów za pomocą komputerów i urządzeń mobilnych. “Im więcej narzędzi dokonywania zakupów możemy umieścić w kieszeni, tym częściej klienci będą z nich korzystać, co oznacza tym samym, że więcej będą kupować” – mówi Carporaso.

Oto prognozy trendów, które odegrają największą rolę w przestrzeni e-commerce wg Carporaso:

1. Urządzenia mobilne

Jakiś czas temu, konsumenci wykorzystywali urządzenia mobilne do zapoznawania się produktami, przed i po zakupie. Jednakże „era mobilności” sięga już dalej. Teraz konsumenci czują się komfortowo robiąc zakupy przy użyciu urządzeń mobilnych na stronie internetowej lub za pomocą aplikacji.

2. Potrzeby konsumentów to podstawa

Stare powiedzenie „klient ma zawsze rację” zdecydowanie przenosi się do e-commerce. Konsumenci mają dostęp do coraz większej liczby narzędzi np. porównywarek cenowych, czy dostępności promocji, czy dodatkowych korzyści tj. darmowa wysyłka czy zwrot gotówki. „Władza naprawdę przechodzi do konsumenta i obserwuje się tendencję wzrostową” – mówi Caporaso. „Wygra ten, kto zdobędzie zaufanie i zaangażowanie klientów, którzy pozostaną wiernymi użytkownikami strony” – dodaje.

3.Postaraj się wyróżnić

W dobie „Amazon” twoja oferta handlowa musi być lepsza od innych. Może to być po prostu dobrze funkcjonujący dział obsługi klienta lub możliwość rozmowy na żywo z konsultantami na stronie, aby pomóc kupującym znaleźć to, czego szukają w danej chwili. Innym przykładem jest zaoferowanie darmowej wysyłki np. w sezonie świątecznym.

4. Rywalizacja w czasie świąt

Darmowa wysyłka podczas imprez okolicznościowych, świąt i dni wolnych od pracy to kolejny sposób, aby przyciągnąć klientów. Taki trend obserwuje się co roku podczas wakacji, jak z okazji mniejszych świąt tj. Walentynki czy Dzień Matki.

5. Wprowadzanie wielu kanałów sprzedaży

Handlowcy, którzy posiadają zarówno sklep w określonej lokalizacji, jak i sklep internetowy, starają się połączyć ich działanie. Świetnymi przykładami są: darmowa dostawa i odbiór w sklepie, czy aplikacje mobilne ułatwiające poruszanie się po nim czy informujące o dostępnych produktach i promocjach.

6. Zdobywanie lojalności nowych klientów

Największym wyzwaniem dla sprzedawcy jest zmiana jednorazowego, przypadkowego konsumenta w lojalnego klienta. Konsumenci ciągle poszukują ofert i promocji, czyli oszczędności, zwłaszcza po kryzysie końca ostatniego dziesięciolecia. Jednocześnie ważne, by klient zrozumiał, że w parze z ceną musi iść także jakość produktów.

7. Bezpłatny zwrot produktu

Kolejnym, wyższym poziomem po darmowej wysyłce produktu jest możliwość jego darmowego zwrotu w przypadku reklamacji czy niezgodności produktu z opisem. “Konsumenci nie mogą czuć się zlekceważeni faktem, że dostając niewłaściwy produkt muszą płacić za jego zwrot z własnej kieszeni” – tłumaczy Carporaso.